torsdag 19 augusti 2010

Der Baader-Meinhof Komplex

Vi shoppade en hög filmer på DVD på semestern. En av dem var Der Baader-Meinhof Komplex. Äntligen fick jag alltså tillfälle att se den! Jag hade egentligen tänkt att se den på bio, hade till och med noterat i kalendern när den skulle ha premiär här, men sedan blev det inte av i alla fall. Lite för mycket att göra.

Samma grupp som skapade Der Untergang (en annan fantastisk film, har ni inte sett – se den!), har skapat även Der Baader-Meinhof Komplex, och det är märkbart. På ett positivt sätt. Samma levandegjorda historia (bara den lilla detalj att det röks överallt och hela tiden, som det ju gjorde då, ger en tidsbild). Samma teknik med att använda autentiska journalfilmer (Der Untergang) och nyhetsinslag (Der Baader-Meinhof Komplex), och med samma goda resultat för övrigt. 

Dessutom: Samma bild av våldets absoluta vansinne. Även om detta våld har andra politiska förtecken och äger rum drygt tre decennier senare än det som porträtteras i Der Untergang. Faktiskt, och jag vet inte om det berodde på parallellerna mellan filmerna eller inte, så kom jag på mig med att fundera kring andra världskriget, och vad ett sådant tillstånd av terror och krig egentligen gör med människor, flera gånger under tittandet. Kan det vara en slump att de unga människor som hade så förvånansvärt lätt att rationalisera även dödligt våld, bland annat genom att förklara att vissa offer egentligen inte var människor, var barn under tredje riket och brinnande världskrig? Kan den anmärkningsvärda polisbrutaliteten även mot obeväpnade "vanliga" demonstranter förstås utan den bakgrunden? Eller är det faktiskt så att våld föder våld?

En annan sak filmen lyckades med var att trovärdiggöra den kult som uppstod runt gruppen, och den rockstjärnestatus de fick. Även om jag själv inte känt så för RAF eller Baader-Meinhof, varken före, under eller efter filmen, så gjorde filmens framställning det fenomenet både trovärdigt och delvis begripligt. 

Se trailern nedan (ledsen att den är på tyska, men den engelska trailer jag hittade var alldeles för Hollywoodifierad för att alls göra filmen rättvisa), köp eller hyr sedan filmen och se den, om ni inte redan gjort det. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar