lördag 23 oktober 2010

Gud har gått avsides

...var titeln på den krönika jag först fastnade på/i när jag började bläddra i Tomas Sjödins bok Jag lutar åt Gud, när den kom häromdan. Och drabbades av, måste jag nog beskriva det. De vackra slutraderna lyder:

"Vad än de andligt säkra och klanderfria säger så är du välkommen till Gud med det som är ditt! Och om du tycker att vi som pratar om Gud gör det som om vi förfogade över de bästa platserna så förlåt oss och be för oss, för då har vi hamnat i vår egen skugga medan vår Gud har gått avsides. Dit där du är."

Det var ord jag behövde just nu, även om de inte alls var nya. Jag får säkert anledning att återkomma till både dem och hela krönikan, men just nu nöjer jag mig så. Med att återge det bara. Vardagsplikterna kallar fortfarande här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar