måndag 4 juli 2011

Bildbevis på framstegen här


Nej, det är inte något särskilt bra foto (om ni tycker att ena lampan bakom läsfåtöljen står snett är det dock för att den gör det, det kan inte fotot lastas för...). Det kanske inte ens säger så mycket för den oinvigde. Men... det är i alla fall lejonparten av vad jag med mycket möda och stort besvär har åstadkommit idag.

Ovanpå den låga hyllan stod tills i morse tidskriftssamlare fulla med allsköns tidskrifter, papper, kopior och urklipp – innehållet i dem har nu dels förflyttats till pappkassar i hallen (i väntan på vidare befordran till återvinningen), och dels sorterats in i de lådor som ligger ovanpå hyllan.

"Folianter" (stora/höga böcker) ska få ny plats där tidskriftssamlarna stod.

En stor del av böckerna i hyllorna här har sorterats in på sin rätta plats i samlingen idag (från en överfull "nytt"-hylla). Samtliga har dessutom plockats ut och skakats rena från damm, innan de satts in i en nydammad hylla (i de flesta fall i en annan hylla, eller i alla fall på annan plats, än den de stod i från början, så blir det när man flyttar om och sorterar in samtidigt).

Dessutom har jag röjt och rensat lite i en hylla i sovrummet (som av naturliga skäl inte syns i bild), dessutom även i ytterligare ett par hyllor i arbetsrummet (som inte heller syns på bild).

Ser man bara till antalet hyllor som ska gås igenom har jag verkligen inte kommit långt (den här hyllväggen är den av de fyra väggarna i arbetsrummet som rymmer minst antal hyllor och böcker, sen är det ju resten av lägenheten också...). Men ser man till total arbetsinsats tror jag ändå att jag gjort en hel del: Att gå igenom och rensa bland papper är ju otroligt tidsödande, härefter handlar det mestadels bara om att flytta om bland böcker (och damma förstås).

Jo, snickra lite på en hylla som behöver få en tillfällig kattsäkringslösning (=spärr som ska hindra att katterna slänger och sparkar ut böckerna från hyllan), utbytt mot en mer permanent hade jag ju också tänkt hinna med, förstås. Men att såga, borra och skruva kan nog bli en trevlig omväxling när jag väl kommer så långt.

2 kommentarer:

  1. Inte illa alls. Ser så prydligt ut så. Jag kommer och inspekterar någon dag. ;)

    SvaraRadera