måndag 14 januari 2013

Ska homosexuella får gifta sig i kyrkan?

Såg en omröstning om årets (2012 års) värsta journalistiska grodor (inom parantes sagt är min favorit den om rånarna som hotade personalen med pistill-liknande föremål, och så krigsrubriken om bilförare som körde NYKTRA i Tofta på Gotland...).

In och läs, skratta och rösta med er också!

I vilket fall som helst så fick omröstningen mig att tänka på en groda ur Ystads Allehanda, som Anna hade urklippt och uppsatt på sin anslagstavla på jobbet i ett par år, och som också skulle ha platsat i tidningen Journalistens omröstning.

Det var en läsarfråga, formulerad som rubriken på detta inlägg.

"Ska homosexuella får gifta sig i kyrkan?"

En debatt som man faktiskt sällan hör talas om. Själv kan jag ju tycka, för det första, att det ska vara rättvis behandling av alla får, så om homosexuella får ska ha rätt att gifta sig i kyrkan så måste förstås även hetero- och bisexuella får ha den rätten. Och, för det andra, det är något lite underligt med frågan om dessa får "ska" gifta sig i kyrkan, det luktar lite tvångsgifte. Jag kan tycka att det i så fall ska vara en rätt, inte ett tvång, något alla homosexuella får "ska"... Och, till sist, så kan jag tänka att får, oavsett läggning, nog ändå har begränsat nöje av att vistas i en kyrkbyggnad, jag skulle nog föreslå ett utomhusbröllop för dem.


får på bete. foto: Reb Dutius
Homosexuella får? 


Tänk vad ett extra litet "r" kan ställa till med...


Brasklapp: Mina zoologiska kunskaper är begränsade, så även om djuren jag fotat är sådana som jag skulle kalla får, är det fullt möjligt att de egentligen heter något annat...

1 kommentar: